Extrémne štúdie (2)
Pokračujeme v predstavovaní konceptov luxusných a extrémnych jácht. Žiadna z týchto štúdií sa nedostala do výroby, ale podobné je to v mnohých konštrukčných odvetviach.
/Text Jakub Jesenski / foto archív/
/Galleon/
Americký dizajnér Steve Kozloff ukázal koncept 160-metrovej superjachty Galleon. Extrémna loď disponuje plne uzavretým hangárom, ktorý pojme 10 helikoptér. Hlavnými črtami superjachty sú oceľový trup „ľadovej triedy“, hliníková nadstavba, masívny interiér a hybridný dieselelektrický pohon pre maximálnu rýchlosť 18,4 uzla. Dojazd predstavuje 10.000 námorných míľ pri priemernej rýchlosti 10 uzlov. S ubytovaním v dvoch desiatkach súkromných rezidencií môže počítať 200 pasažierov.
/Project Galileo²/
Štúdio Beiderbeck Designs rozšírilo svoje portfólio o 200 metrov dlhý katamarán, ktorý má posúvať hranice doteraz možného. Projekt GALILEO² má prekonávať limity aj vďaka metanolovému pohonnému systému a bude „pionierom geotermálnej energie“ v jachtingu. Medzi hlavné funkcie patrí skladacia reštaurácia a prístavná oblasť s 80-metrovým mólom a všetkým zariadením plne vybaveného prístavu. Projekt Galileo² ponúka úložisko až pre 25 tendrov, ponoriek. Ubytovanie na palube je celkovo pre 38 hostí a 75 členov posádky.
/Earth 300/
Jachta Earth 300, ktorú vytvorila spoločnosť Iddes Yachts, meria gigantických 300 metrov. Ide o extrémne plavidlo nabité zelenými technológiami a dokonca má výraznú „vedeckú guľu“ na zadnej strane. Earth 300 obsahuje 22 laboratórií na palube, má kapacitu pre viac ako 400 ľudí, vrátane 160 vedcov, 20 expertov, 20 študentov, 40 VIP hostí a 165 členov posádky. Medzi ďalšie hlavné črty patria vyhliadková plošina, 46-metrový lúč a interiér venovaný vedeckému výskumu a expedíciám.
/Pagurus/
Tento 25-metrový solárny obojživelný katamarán, ktorý odhalila spoločnosť Lazzarini Design, je inšpirovaný tvarom obrovského kraba. Pôvodne je koncipovaný ako vojenské plavidlo, trupy Pagurusu sú lemované skrutkovými valcami, ktoré jachte umožňujú pohybovať sa aj po piesku alebo bahne. Obytné priestory pre osem hostí a štyroch členov posádky sa nachádzajú vo vnútri dvoch trupov.
/Avanguardia/
A opäť štúdio Lazzarini Design. Koncept superjachty Avanguardia s dĺžkou 137 metrov je inšpirovaný labuťou. Impozantná a originálna štúdia dostala meno podľa anglického významu slov „predvoj“, obsahuje vysúvaciu riadiacu vežu pripomínajúcu hlavu labute. Riadiaca veža sa pohybuje pomocou výsuvného žeriava. Hlavu možno dokonca úplne odpojiť od jachty a použiť ako samostatný 16 metrov dlhý čln. Avanguardia sa rozprestiera na piatich palubách a má kapacitu 24 hostí a 10 členov posádky.
/Project L/
Čerstvá vízia od francúzskeho dizajnéra Thierryho Gaugaina je „ultramoderný“ 120-metrový koncept superjachty Project L. Je inšpirovaný „hladkou formou plážových kamienkov“, môže byť plne otvorený pre priame spojenie s oceánom. Projekt L, poháňaný dieselelektrickým hybridným pohonom, je navrhnutý, aby „kĺzal“ po vode. Medzi futuristické prvky patrí napríklad podmorský únikový modul pre privátnu ponorku.
/Prodigium/
Do tretice od štúdia Lazzarini Design. Prodigium je 153 metrov dlhá megajachta, ktorá pozostáva zo šiestich palúb. Dokáže prepraviť celkovo osem tendrov cez dve garáže, ako aj tri vrtuľníky. Horná paluba je vyrobená z uhlíka a hliníka a je špeciálne navrhnutá tak, aby pripomínala žraloka. Paluba pod ňou obsahuje dva rímske stĺpy na podporu hornej konštrukcie. Jachta má aj tri bazény s vodopádmi, ktoré z každého bazéna prechádzajú do druhého na palube nižšie.
/Fata Morgana/
Radikálny 70-metrový koncept od monackého dizajnéra Georgea Luciana má za cieľ zvýšiť povedomie o klimatických zmenách v Arktíde. Koncept prieskumníka s názvom Fata Morgana je vybavený trupom „triedy Ice“ a je určený na plavbu v arktických oblastiach. Fata Morgana je navrhnutá tak, aby mala veľmi nízke emisie. Bude vybavená zariadeniami schopnými monitorovať teplotu oceánu. Ubytovanie na palube by bolo celkovo pre 12 hostí a 18 členov posádky.