Je dôležité mať trénera?
Odpoveďou na túto otázku by mohla byť dizertačná práca, čo je podľa wikipédie rozsiahla vedecká rozprava, v ktorej sa na základe vedeckého výskumu a s využitím bohatého dokladového materiálu a vedeckých metód rieši zložitý vedecký problém. Som si vedomý, že už rozsah môjho príhovoru mi nedáva šancu nájsť vyčerpávajúcu odpoveď. A predsa sa roky trápim s jej hľadaním.
K dnešnej úvahe ma inšpirovalo niekoľko vecí. Prvou bol rozhovor s Gennadijom Timoščenkom, ktorý som našiel na webe Liptovská šachová škola. Gannadij je slovenským šachistom ruského pôvodu a od roku 1980 aj medzinárodným veľmajstrom. (Najvyššie ELO 2 540 dosiahol v roku 1993. ELO rating je spôsob hodnotenia relatívnej výkonnosti hráčov v mentálnych športoch). Bol študentom svetoznámej Botvinikovej šachovej školy a štyri roky aj trénerom a sekundantom geniálneho Garriho Kasparova, ktorého dokonca porazil. Starší asi vedia, mladším opäť pripomeniem, že to sú najžiarivejšie hviezdy vo svete šachu. Gennadija k tomuto športu priviedol otec, keď mal sedem rokov. Naučil ho aj pravidlá. Keď mal desať, prihlásil sa do šachového krúžku. Potom na sebe tvrdo pracoval a na základe výsledkov ho vzali do školy Michaila Botvinnika, medzinárodného veľmajstra a mnohonásobného majstra sveta. Na otázku – v čom to je, že sa v Rusku rodia najlepší svetoví šachisti, odpovedal: Na Slovensku si myslia, že tréneri s ELOm 1 700 môžu trénovať veľmajstrov. Držia si svojich zverencov a získané zlé návyky je trikrát ťažšie prerobiť. Zásadný rozdiel medzi mladými šachistami z Ruska a Slovenska? Kým mladí z Ruska idú na ME alebo MS vyhrať, mladí šachisti zo Slovenska idú predovšetkým na výlet. Slovenskí mladí šachisti sa musia naučiť viac bojovať.
Z rozhovoru, napriek tomu, že je so šachovým veľmajstrom, si môže vziať ponaučenie každý šport. Aj golf. Predovšetkým – aj v golfe hrajú nezastúpiteľnú úlohu rodičia. Tí môžu ako prví priviesť deti na golfové ihrisko a hrou a príkladom vzbudiť záujem o túto krásnu hru. A platí aj ďalšia axióma – ak chceme z talentov vychovať hráča napríklad európskeho formátu, musí ho viesť od malička špičkový tréner. To nie je náhoda, že aj naši mladí golfisti, ktorí už zaznamenali čo i len maličký medzinárodný úspech, trénovali v USA, v Španielku alebo na Britských ostrovoch, vrátane Zuzky Kamasovej, zatiaľ jedinej slovenskej víťazke LET. Ak nám však ide o rozšírenie amatérskej golfovej základne, potom musím aj na tomto mieste oceniť neuveriteľne namáhavú, ale záslužnú prácu našich profesionálnych trénerov a učiteľov. Popri rodičoch sú ďalším prvkom, na ktorom stojí alebo padá záujem budúcich adeptov o golfovú hru. Ak učiteľ či tréner nezaujme, nezíska si náklonnosť, nebude nekonečne trpezlivý, nevytvorí si k dievčatám a chlapcom priateľský vzťah a nenájde si cestu k zložitej detskej duši, nebude tým, čo bude učiť i vychovávať, nedostane šancu motivovať k náročnému tréningu na cvičnej lúke, ale aj približovať jednotlivé zásady golfovej etikety, ktoré môžu neskôr s veľkým úspechom využívať v živote.
Byť dobrým učiteľom nie je jednoduché. Byť dobrým a úspešným učiteľom či trénerom golfu je hádam ešte náročnejšie. Aj preto sme v 14. ročníku udeľovania Zlatých albatrosov, výročných ocenení časopisu Golf revue za prínos k rozvoju golfu na Slovensku, vytvorili kategóriu Tréner roka. A potom sa stretnete so špičkovým profesionálom Rorym Sabbatinim, víťazom šiestich profesionálnych turnajov na PGA Tour, ktorý bol svojho času v top desiatke sveta a ktorý vám povie, že nikdy žiadneho trénera nemal. Vraj najviac ho baví samotná hra. A že to stále hrá na absolútnej svetovej úrovni svedčí aj jeho vynikajúce osemnáste miesto na turnaji Valspar Championship, ktorý sa skončil v nedeľu…
Tak teraz už naozaj neviem – je, alebo nie je dôležité mať trénera?
Ivan Mičko