La voiture!
Ak slogan „das auto“ charakterizoval nemeckú precíznosť, tak Citroën C3 stelesňuje francúzske auto s typickou radosťou zo života. Je to skrátka „la voiture“.
Text Juraj Hrivnák foto archív
Dnešné autá akejkoľvek kategórie to v oblasti dizajnu hrajú v princípe buď na čistú eleganciu, alebo agresívnu športovosť. Citroën prichádza s vlastným smerom. Môžeme ho pokojne nazvať aj dizajn Citroën. Z toho auta totiž vyžaruje radosť a dobrá nálada. Citrónik je krásne bucľatý, až mu máte chuť vyštípať líčka. Francúzom sa však podarilo aj zopár šikovných optických ilúzií. Napriek malým rozmerom (auto má menej než 4 metre na dĺžku) a o štyri centimetre nižšej výške totiž vyzerá prekvapivo robustné.
Aspoň náš testovaný kus, vybavený príplatkovými vzduchovými „nárazníkmi“ Airbump na dverách, vyzeral príjemne drsne. Všetko bolo spätne vyvážené veselými farbami a nápaditými doplnkami, ktoré zo Citroënu C3 spravili naozaj atraktívne malé vozidielko. Jeho vzhľad si môžete prispôsobiť – dostupné sú tri farby pre strechu, môžete mať farebné zrkadielka, rôzne polepy, lemy hmloviek… Ešte jedna poznámka – páči sa mi, že C3 vyzerá dobre, aj keď nemá obuté najväčšie dostupné disky kolies. Super!
Ako doma
Samotný dizajn interiéru dokázal aj z malého auta pomocou šikovného použitia tvarov a zvýraznenia horizontálnych línií vytvoriť dojem priestoru. Farby sú šikovne zvolené tak, aby interiéru dodávali vzdušnosť a príjemnú atmosféru. Samozrejmosťou je individualizácia, takže si každý môže svoju C3 našpecifikovať podľa vlastného vkusu. Zaujímavosťou je biela výplň veľkých vreciek dverí.
Vyzerá to funky a je to aj praktické – skôr tam niečo nájdete, lebo nemusíte veci loviť v „čiernej diere“. Efektne pôsobia aj prelisy na výplniach dverí či kožené pútka namiesto kľučiek dverí. Interiér skrátka pôsobí ľahko a útulne, pričom je tu množstvo užitočných odkladacích priestorov. Kufor má objem priemerných 300 litrov a operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť, ale nevznikne rovná plocha s dnom batožinového priestoru.
Zasa tá obrazovka
Citroën C3 nezanevrel na klasické budíky, a tak môžete sledovať ručičky otáčkomera, rýchlomera a dokonca aj teplomera a palivomera! Ničomu neprekážajú, tak prečo ich v aute nemať? Medzi budíkmi sa nachádza „digitálkový“ displej palubného počítača, ktorý je po novom možné ovládať aj kolieskovým ovládačom na volante. Centrálnym nervovým systémom cé-trojky je opäť dotyková obrazovka, ktorú neobídete, ani keď si chcete nastaviť teplotu v kabíne. Citlivosť obrazovky na dotyk je o čosi lepšia a výrazne krajšia je aj grafika celého systému.
Créative technologie…
Medzi skutočné, šikovné a užitočné inovácie však patrí najmä vstavaná HD kamera za čelným sklom Citroën Connected Cam. Tá umožňuje fotiť a prípadne aj dať na sociálne siete zaujímavé fotografie z cesty či krátke videá. Stačí si stiahnuť aplikáciu, pripojiť smartfón ku kamere cez palubné Wi-Fi a môžete sťahovať fotky a videá, ktoré ste zaznamenali, prípadne meniť nastavenia kamery. Treba dodať, že kamera funguje aj samostatne, bez pripojenia a má pamäť až 16 GB.
Ovláda sa tlačidlom na spodnej strane. Krátke stlačenie vyhotoví fotku, dlhé spustí nahrávanie videa, ak uvidíte niečo nezvyčajné. Nemusíte sa báť, že by ste nestihli stlačiť spúšť. Kamera totiž zaznamená časový úsek pred stlačením spúšte aj po ňom. Dĺžku záznamu na každej strane si môžete nastaviť. Kamera má aj bezpečnostný charakter: sama sa spustí pri panickom brzdení či pri zrážke, čo sa môže zísť pri zložitých poistných udalostiach.
Francúzske auto
Testovaný model mal pod kapotou trojvalec 1,2 PureTech s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 118 Nm. Nie je to veľa, ale na mestské presúvanie sa to stačí. Hlavné je, že v ponuke sú aj silnejšie motory. Citroën C3 jazdí výborne. Nezatáča ako športiak, v zákrutách sa nakláňa a nemá veľkú priľnavosť… Lenže vďaka tomu je to auto fantasticky pohodlné! Kačica sa tiež nehrala na BMW a aká je z nej legenda!
Auto do mesta nemusí jazdiť ako športiak a radi mu odpustíme náklony karosérie. Vďaka nim máte paradoxne pocit, že idete oveľa rýchlejšie než v skutočnosti. Podvozok C3 je naozaj príjemný. Na väčšine nerovností vôbec neodskakuje a keď aj, tak iba veľmi jemne. V noci sa potvrdil zasa výborný výkon stretávacích aj diaľkových svetiel, hoci používajú iba konvenčné halogénové žiarovky.
Tak to má byť!
Citroën C3 veľmi príjemne prekvapil. Výborne vyzerá, má obrovské možnosti individualizácie, je jedinečný, ľahko rozpoznateľný a najmä: nehrá sa na niečo, čím nie je. Je to šarmantné francúzske autíčko plné nápadov, odpovedajúce na reálne potreby každodenných motoristov. Je odolné proti mestským škrabancom, je pohodlné, prekvapivo priestranné a aj úsporné. Keby malo lepšiu prevodovku a normálne ovládanie klimatizácie, bolo by úplne parádne.