Nevtieravý hybrid
Kia Niro je osviežujúca tým, že sa nesnaží byť za každú cenu hypermoderná, hoci na to má vzhľadom na použité technológie všetky práva.
Text Juraj Hrivnák foto autor/archív
Toto auto šlo tak nejako mimo môjho hľadáčika. Crossover a ešte k tomu hybrid. To bude nuda! Lenže potom som dostal Kiu Niro na test a musel som prehodnotiť svoj prístup.
Naozajstná robustnosť
Kvôli tmavšej farbe testovaného auta som si najprv ani neuvedomoval, že ide o crossover. Jeho plastové lemy blatníkov tak nevynikli. Niro je na pohľad väčšie než bežné kompakty, ale neťahá sa zbytočne do výšky. Ak však chcete dať svetu na známosť, že sedíte v crossoveri, som si istý, že bledšia farba to vyrieši. Kia Niro je na ceste trochu zvláštny úkaz. Nie je to hatchback, ale ani kombi. Má väčší rázvor než Kia Sportage. Nie je zbytočne vysoká, no spomedzi ostatných jednoznačne vytŕča. Je skrátka jedinečná. Dizajnéri jej vnukli niekoľko charakteristických čŕt, ako napríklad prelisy na kapote či nárazníky so striebornými zvýrazneniami.
Auto pôsobí navonok robustne. A nie je to len tak – ono naozaj robustné je. Sadnite si dovnútra a odhalíte relatívne jednoduchý a tradičný, ale zároveň veľmi pekne a kvalitne spracovaný interiér. Všetko tu má svoje jasné miesto a za lícovanie jednotlivých dielcov by sa nehanbili ani prémioví Nemci. A teraz nemám na mysli Volkswagen. Nič tu totiž nepuká a pri dotyku nevydáva žiadne pazvuky. Pochváliť musím aj sedadlá, ktoré sú príjemne široké a dobre tvarované. Niro celkovo pôsobí poctivo a dáva to najavo pri každej príležitosti – ešte aj zatváranie dvier sprevádza príjemné, tlmené buchnutie.
Nečakaný luxus
Prekvapila výbava testovaného auta – šíber, vyhrievané sedadlá (aj tie zadné!), predne sedadlá dokonca aj odvetrávané… Mal som k dispozícii aktívneho asistenta jazdy v pruhu, asistenta mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, xenónové svetlomety a výborný infotainment systém. Ten sa ovládal cez rýchlo reagujúcu dotykovú obrazovku s príjemne spracovaným menu. Podporoval smartfóny cez systém Apple Car Play a Android auto. V praktickom odkladacom priestore pred voličom prevodovky bola dokonca bezdrôtová nabíjačka na smartfóny… Skrátka – bolo tu všetko, na čo si len spomeniete.
Prospešná ekológia
Ekológovia niekedy tak ochraňujú našu planétu, až tým obťažujú svoje okolie. V Kii našťastie zvolili opačný prístup. Nemusíte študovať manuál ani hľadať špeciálne ekologické režimy, aby sa vám hybridná sústava Nira odvďačila úžasne nízkou spotrebou 4,4 l/100 km. Stačí s ňou skrátka jazdiť ako s normálnym automatom. Žiadny EV mód ani Eko, Normal, Sport, ani Charge, Save… Iba športový režim prevodovky, tak ako na skoro každom automate. Elektromotor Nira je prekvapivo silný a skvelo dopĺňa benzínovú jedna šestku. Celkový výkon Nira je príjemných 141 koní, ale vás bude isto viac baviť jazdiť nehlučne, na zázračnú silu elektriny.
Niro v takomto režime zvládne jazdiť aj rýchlosťou 100 km/h. Napriek ekologickému zameraniu auta inžinieri nepodcenili vyladenie podvozka a dostali z neho príjemný komfort a zároveň až prekvapivo dobré jazdné vlastnosti. To všetko je veľmi príjemný mix. Takto nejako si predstavujem dobré hybridné auto. Kia Niro je totiž ekologická, ale nemá zbytočne futuristický dizajn, má tradičný interiér a ovláda sa tak ako každé iné auto. Človek si tak jazdu s ňou môže užiť a nemusí ustavične rozmýšľať, v ktorom režime by ušetril najviac paliva či ktorý je najvhodnejší na predbiehací manéver.