Proti prúdu
Po dlhých dvanástich rokoch sa priaznivci švédskej automobilky dočkali nástupcu obľúbeného modelu SUV XC90. Čakanie sa oplatilo.
Text Martin Pavlík foto archív
Značka Volvo má s vozidlami určenými aj do ľahšieho terénu bohaté skúsenosti, modely označené písmenami XC nájdete naprieč jej celou modelovou ponukou. Na piedestáli však celkom určite stálo Volvo XC90. Teraz prichádza jeho nástupca.
Nezameniteľný rukopis
Súčasná generácia XC90 podľa výrobcu predstavuje nové smerovanie značky. Vozidlo jednoducho vyzerá inak, odlišuje sa od zabehanej rutiny na našich cestách, pričom minimálne v detailoch si zachováva odkaz predchodcu. Výrazná zadná časť s nezameniteľnými svetlometmi je vyvážená nápaditým predkom s pôsobivou maskou a zaujímavým podpisom LED diód denného svietenia. Pri pohľade do spätného zrkadla dostávajú vodiči jasnú správu, že sa blíži nové XC90. Pôsobí priateľsky a tak troška skrýva svoju veľkosť.
Výnimočný interiér
Pozitívny dojem z vydareného zovňajška sa nekončí ani v interiéri. Skôr naopak. Volvo v ňom ponúka vlastné riešenia i dizajnové vychytávky. Skvele pôsobí dvojfarebné vyhotovenie doplnené o skutočné drevo. Čerešničkou na torte je potom štartovací mechanizmus v podobe otočného gombíka evokujúceho sklársky priemysel, podobne je na tom volič jazdných režimov.
Ten nastavuje správanie motora, prevodovky i podvozka. Z pohodlných sedadiel ovládate takmer všetky funkcie pomocou veľkého dotykového displeja pripomínajúceho tablet. Vyzerá impozantne a má krásnu grafiku. Celý interiér možno označiť za kombináciu elegancie, kvality a vypracovania. K tomu ešte pripočítajte ozvučenie kategórie high-end. Bower&Wilkins sú reproduktory absolútnej svetovej extratriedy.
Synonymum bezpečnosti
Hovoríme predsa o Volve. Všetko, na čo si dokážete aj nedokážete spomenúť pri téme bezpečnosť a asistenčné systémy, je na palube. Vrátane pneumatického podvozka schopného meniť svetlú výšku vozidla pre jazdu v teréne. Ruku na srdce, nijaký majiteľ sa k vozidlu nebude správať ako k drsnému off-roadu. Skôr ocení ukážkové pohodlie, ktoré poskytuje podvozok.
Len štvorvalce
Inovatívne myšlienky preniesla automobilka aj pod kapotu svojho najväčšieho a najmodernejšieho modelu. V novej generácii nájdete výlučne štvorvalcové motory nesúce označenie Drive-E. Neprajníci tvrdia, že veľké SUV by mal poháňať minimálne šesťvalec. Volvo im odpovedá počtom turbodúchadiel a širokým výkonovým spektrom, prípadne hybridnou technológiou.
Všetky motory majú objem dva litre, tie spaľujúce naftu sú naladené na 190 a 218 koní, zážihové zastúpenie s jedným turbom 255 koní a kombinácia turba a kompresora priniesla najvýkonnejšiemu benzínovému agregátu hodnotu 310 konských síl. Tam sa však spektrum nekončí, pretože verzia s označením T8 kombinuje práve najvýkonnejší benzínový motor s elektromotorom na zadnej náprave (výkon 80 koní) a spoločný výkon predstavuje úctyhodných 394 koníkov. Tento plug-in hybrid dokáže jazdiť do vzdialenosti 40 kilometrov v čisto elektrickom režime.