Tesla Model X: iPhone medzi autami
Americká automobilka Tesla je vo svojej branži niečo ako Apple v oblasti IT technológii. Progresívna spoločnosť, predstavujúca najnovšie produkty svojej kategórie, ktoré sa netaja tým, že majú ambíciu (a aj potenciál) zmeniť doterajšiu tvár trhu. K tomu všetkému ako bonus pridávajú oku lahodiaci dizajn a auru akejsi značkovej exkluzivity. Čo môže firma chcieť viac?
Od doby, čo sa na trhu objavila Tesla Model S, doposiaľ najprogresívnejší elektromobil sveta, uplynulo pár rokov a je preto pochopiteľné, že materská automobilka by na jeho úspech rada nadviazala. Už v roku 2012 avizovala, že pracuje na automobile typu SUV, v súčasnosti veľmi populárnej kategórii, a ukázala dizajnový koncept, z ktorého má vychádzať produkčný nástupca. Niekoľkokrát odložená premiéra sériového modelu otestovala nervy skalných, no predposledný septembrový deň sa svet konečne dočkal: Elon Musk, vizionár a výkonný riaditeľ značky, predstavil na opulentnej prezentácii sériovú verziu Modelu X. Splnila očakávania?
Pre tých, ktorí si pamätajú dizajn konceptu spred troch rokov, bude (polo)prekvapením, že sériové auto sa od nej líši len v ozajstných detailoch. Zachovaná bola karoséria so zvažujúcou sa zadnou časťou, pripomínajúca liftback; vyvýšený podvozok a pohon všetkých štyroch kolies ale nenechávajú nikoho na pochybách, že toto auto si napriek z davu vybočujúcemu dizajnu prívlastok SUV skutočne zaslúži.
Na prezentácii Musk spomenul a aj v praxi ukázal najdôležitejšie vychytávky, ktorými novinka disponuje. Z konceptu sa, prekvapivo, zachovali Falcon Wings, zadné dvere, ktoré sa otvárajú elektronicky a dohora, čo zadným pasažierom zaručuje pohodlné vystupovanie a nastupovanie. Sánky prítomným divákom padli v momente, čo Musk nechal na pódium priviezť dvojicu áut a zaparkoval ich len pár centimetrov po stranách novej Tesly, aby všetkým ukázal, že stiesnené priestory parkovacích miest nerobia revolučným dverám problém. A naozaj: Falcon Wings potrebujú na svoje plné otvorenie i uzatvorenie len niekoľko centimetrov do šírky bez toho, aby akokoľvek obmedzili vedľa stojace autá.
Zároveň nové dvere disponujú senzorom, ktorý ich chráni pred poškodením napr. v garážach s nízkym stropom. Novinkou je tiež špeciálny filter vzduchu, ktorý má byť údajne až 700x účinnejší ako filtre používané v bežných autách. Žartovne spomenul, že s ním môžete prežiť aj chemický útok.
O nič menej ohurujúce nie sú ani výkonové parametre. V základnej verzii, vybavenej dvoma rovnako výkonnými elektromotormi, disponuje spoločným výkonom 518 koní, čo mu zabezpečuje slušnú dynamiku – zrýchlenie z nuly na stovku pod päť sekúnd. Výkonnejšia varianta sa svojim celkovým výkonom 762 koní stáva s prehľadom najrýchlejším SUV sveta, pričom stovku dá za menej než 3,8 sekundy. Ani to však nie je všetko: pre elektrických fanúšikov posadnutých výkonom je tu ešte možnosť doobjednať doplnkový mód s názvom Ludicrous, ktorý akceleráciu z nuly na sto vyšplhá k hodnote 3,2 sekundy! Pri tom všetkom výrobca sľubuje dojazd 400 kilometrov, čo je hodnota takmer totožná s predchádzajúcim sedanom, Modelom S.
Nová Tesla je k dispozícii v luxusnejšom 6 a rodinnejšom 7-sedadlovom usporiadaní a cena základného modelu začína na približne 93 tisícoch dolárov. Výrobca evidoval ešte pred sériovým spustením vyše 25 tisíc predobjednávok, pričom prvé Tesly X by sa mali po cestách rozbehnúť v polovici budúceho roka.
Foto: Tesla