Čistá duša
Model Mitsubishi ASX sa teší veľkej obľube verejnosti. Ešte vždy sa totiž nájdu ľudia, ktorí uprednostnia spoľahlivosť a robustnosť pred „načančanými“ hračkami v interiéri a asistenčnými systémami, ktoré vám život niekedy komplikujú namiesto toho, aby pomáhali.
Text Juraj Hrivnák foto archív
Toto malé SUV nedávno prešlo faceliftom, ktorý je viac-menej čisto estetický a podstata ASX sa nezmenila.
Čistá duša
Ak si niekedy budeme chcieť oddýchnuť od áut, ktorých interiéry sú v noci vysvietené ako Las Vegas, možeme si sadnúť do ASX a pripomenúť si, aké boli autá kedysi. To neznamená, že by ASX v príplatkovej výbave nemalo navigáciu a všakovakú doplnkovú výbavu. No verzia Invite+ je takmer základná. Nenájdete v nej navigáciu a autorádio dokonca nemá ani Bluetooth. Jediný moderný výdobytok techniky je tu v podobe farebného displeja palubného počítača medzi budíkmi prístrojov.
Ten sa v rámci old-school tradícií Mitsubishi ovláda tlačidlom vedľa budíkov, nie šípkami na volante či na páčkach, ako to má dnes už takmer každý. Z príplatkovej výbavy stoja za zmienku štýlové športové pedále, metalíza, tempomat či súprava na zväčšenie objemu batožinového priestoru. Automatická klimatizácia s ovládačmi, ktoré používa aj Mazda MX-5, je však príjemná a najmä sa veľmi dobre a jednoducho ovláda.
Bez vrtuľky
Pod kapotou nami hodnoteného auta je zážihový motor 1,6 MIVEC, ktorému k výkonu 86 kW (117 koní) nepomáha žiadne turbo. Je to totiž poctivý atmosférický motor, ktorý pre lepší priebeh krútiaceho momentu využíva variabilné časovanie ventilov. Jeho papierové parametre nie sú v dnešných časoch očarujúce, ale jeho reálny prejav vás aj vďaka relatívne krátkemu sprevodovaniu príjemne prekvapí. Má totiž celkom veľa sily aj v nízkych otáčkach a ochotne sa vytáča až do obmedzovača. Na svižnú jazdu v meste je to úplne dokonalá kombinácia, najmä ak nemusíte čakať, kým sa motoru ráči nafúknuť turbo.
Motor má navyše celkom výrazný a zaujímavý zvuk, takže máte pocit, že sedíte v „stroji“, čo je dnes celkom osviežujúce. Prevodovka je tu manuálna päťstupňová. Radiaca páka chodí v kulise ľahko a dostatočne presne, ale v spojke chýba akýkoľvek mechanický cit, takže radenie vyžaduje trochu zvyku. Rovnako reakcie na plyn sú niekedy nevyspytateľné a zopárkrát sa nám stalo, že nám zostal pri dobrzďovaní do križovatky „visieť plyn“ a motor sa chvíľu zbytočne točil pri 1 500 otáčkach, než sa spamätal a znížil ich na voľnobežné. Pri jazde však zatiaľ bolo všetko v poriadku.
Mestské papučky
Naše ASX má „crossoverovú“ špecifikáciu, a teda má poháňanú iba prednú nápravu. Mestskému autu to stačí. Dnešné autá do mesta sú často vyšperkované obrovskými diskami kolies, ktoré sú síce efektné, ale práve na rozbitých metropolitných cestách a pri obrubníkovom parkovaní nie sú najvhodnejšie. Naše ASX je obuté do praktickejších papúč. Na svoje 16-palcové disky totiž obúva „balóny“ s rozmerom 215/70 R16. Možno budem prvý, kto povie, že tomu autu to dokonca aj pristane. ASX vyzerá drsnejšie a účelovejšie, plus sa pri parkovaní nemusíme stráchať o jeho disky.