Pokračovanie legendy
Japonská Mazda MX-5 je celosvetovo najpredávanejším roadsterom. Ak obľubujete vietor vo vlasoch, zaostrite na jej najnovšiu generáciu.
Text Martin Pavlík, foto archív
Príchod novej Mazdy MX-5 bol nesmierne očakávaný. Tento sympatický dvojmiestny kabriolet si totiž za štvrťstoročie kúpilo takmer milión motoristických fanúšikov. Áno fanúšikov, pretože MX-5 vlastníte pre radosť, pre radosť z jazdy.
Hmotnosť je kľúčová
Východiskovými bodmi pri vývoji modelu boli vášeň pre jazdu. Tvorcovia začali od vodiča a vozidlo stavali okolo neho. Držali sa pôvodnej koncepcie ľahkého a kompaktného roadstera. Oproti predošlej generácii sedí vodič o kúsok nižšie. A tesne pred zadnou nápravou. Motor je posunutý o 15 mm dozadu, celý je vlastne za prednou nápravou. Vďaka tomu má auto ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy.
Aby toho nebolo málo, tak je ťažisko nižšie a samotné auto je zhruba o 10 percent ľahšie ako predošlá generácia. S hmotnosťou 975 kg je dokonca ľahšie, ako bola druhá generácia tohto modelu. Tento parameter je pri športových vozidlách mimoriadne cenený. Ľahšie a jednoduchšie sa ovláda a na dobré jazdné vlastnosti postačuje i nižší výkon motora. Aj preto sa Mazda MX-5 dodáva s pomerne malými motormi – 1,5-litrovým a 2-litrovým štvorvalcom.
Dve tváre
Každý z motorov má svoje prednosti i nedostatky. Záujemca sa musí rozhodnúť sám a zvážiť, po ktorom siahne. V každom prípade dostane plnohodnotný športiak s benzínovým motorom ochotným dať sa vytáčať až k červenému poľu. Hrou pedálmi a vrtiacim zadkom dokážete prežiť nesmierne zábavné chvíle a prejazdy zákrutami nikdy neboli úsmevnejšie. Na druhej strane sa dokážete lenivo presúvať krajinou a vychutnávať si život plnými dúškami. Oboje ponúka Mazda MX-5.
Nová generácia je postavená na rovnakých základoch, ako jej predchodkyne. Napriek tomu mnohí aj zarytí fajnšmekri „tradičných“ roadsterov dôb minulých uznávajú v mnohých smeroch lepšie vlastnosti MX-5-ky. Emisné normy dostali na frak a malé športové auto jazdí ako pretekárske modely spred desiatok rokov. Prevodovka je stále čertovsky presná a podvozok dokonale čitateľný a pritom dostatočne komfortný. Je dobré vedieť, že stále sa vyrábajú autá pre radosť, z jazdy a života.