Obnovená tradícia
Nitra a jej okolie patrí medzi najstaršie vinohradnícke oblasti na Slovensku. Obec Veľký Kýr bola osídlená už v kamennej dobe. Prvá písomná zmienka o tejto obci pochádza z roku 1113.
Text Milan Štefančík, foto: archív
Rodina Sládečkovcov sa vinohradníctvu venuje odnepamäti, do povedomia milovníkov vínneho moku na celom svete sa však dostala až v tomto miléniu, keď sa rodinné vetvy Sládečkových, Jaššových a Kántorových spolčili a založili vinárstvo Velkeer.
Menej je viac
Idea kvalitného a poctivého vína sprevádza rodinné vinárstvo celými generáciami. Dnes rodinné vinice s prevahou Rizlingu vlašského pod odborným dohľadom strýka Ladislava Kántora zďaleka nedokážu pokryť čoraz väčší dopyt zákazníkov. Aj preto časť hrozna rodina vykupuje od vybraných dodávateľov, ktorých osobne navštevuje niekoľkokrát do roka, aby sa ubezpečila, že ovocie pri oberačke bude spĺňať jej predstavy a vysoké nároky.
Zber prebieha zásadne ručne do dvadsaťkilogramových debničiek, aby sa hrozno nestlačilo, nezaparilo a zabránilo sa jeho prípadnej oxidácii. Výroba je síce postavená na tradícii, ale vinárstvo ide s dobou a modernizuje výrobné postupy. Odkalovanie a chladenie muštov či využívanie vybraných kvasiniek, sú dnes bežnými procesmi pred skladovaním a fľaškovaním.
Byť doma prorokom
Po rekonštrukcii desať rokov opustenej a zanedbanej pivničnej budovy vo Veľkom Kýre, jej vybavení modernou technológiou a po ďalšej výsadbe vinohradov v okolí sa začali po roku 2010 dostavovať výrazné úspechy takmer všetkých odrôd. Paradoxne, viac v zahraničí (opakovane Brusel, Viedeň) ako doma. Hoci Dunaj 2012 bol zaradený do Národného salónu vín aj do Top 100 vín na Slovensku.
Koštovka
Za ochutnanie určite stoja najnovšie ocenené Chardonay, Páľava, Tramín červený, cuveé Riesling Pinot alebo ružové Tri Ruže – kupáž Cabernetu Sauvignon, Merlotu a Frankovky modrej, či Svätovavrinecké. Velkeer svoju produkciu neplánuje zväčšovať. Plne sa sústredí na kvalitu a jej zvyšovanie. S ročnou produkciou 35 000 fliaš sa radí k menším butikovým vinárstvam. Svoje produkty rozširuje len prostredníctvom vínoték a privátnej klientely doma a v zahraničí.