Tesla Model S: budúcnosť už dnes
Je veľmi nepravdepodobné, že v uplynulých týždňoch, ba možno mesiacoch nájdeme v automobilovom prostredí tému, o ktorej by sa hovorilo viac. Nový model mladej americkej automobilky Tesla, ktorý nesie označenie Model S, je síce v predaji oficiálne už takmer dva roky, no jeho európska premiéra bola zahájená len nedávno. Takmer naraz s ňou sa prvé Tesly rozbehli už aj po cestách v Česku a na Slovensku. Mnohí ju obdivujú, niekoľkí (často bezdôvodne) zatracujú a takmer každý si kladie otázku, či je toto auto ozaj dlho predznamenávanou budúcnosťou automobilového priemyslu.
Základné papierové parametre sú ohromujúce. Dĺžka 5 metrov, zrýchlenie z nuly na sto za menej ako päť sekúnd a cena atakujúca hranicu 100 tisíc eur za auto ju radia medzi luxusné limuzíny, kde kraľuje veľká nemecká trojka (Mercedes triedy S, Audi A8 a BMW 7). Čo však už v tabuľkách pri Tesle zaujme na prvý pohľad je fakt, že údaj o spotrebe chýba.
Tá totiž činí 0 (slovom nula) litrov – keďže tento luxusný sedan s dynamicky tvarovanou karosériou, tak trochu pripomínajúcou črty značky Jaguar, len o niekoľko generácií dopredu – je plne poháňaný elektromotorom. Časy, keď elektromobily dokázali prejsť na jedno nabitie maximálne 100 až 150 kilometrov, sú definitívne preč. Žiadna iná značka nepokročila vo vývoji natoľko, že by z elektrického vozidielka dokázala spraviť plnohodnotné, používateľné auto. Lenže žiadna iná automobilka nemá Elona Muska, sediaceho v pozícii generálneho riaditeľa. Spolumajiteľ firmy, magnát a vizionár s juhoafrickým pôvodom ich svojim výskumom poráža na celej čiare. Práve v Tesle vyvinuli batériu, s ktorou by auto dokázalo prejsť na jedno nabitie 500 kilometrovú vzdialenosť. Tento plán je dnes už realitou, a Tesla Model S je tak prvým elektromobilom na svete, ktorý nielen v ostatných technických i palubných parametroch, ale hlavne dojazdom dokáže plnohodnotne konkurovať benzínovým modelom.
Zvyšok je už len rozprávka ako z automobilovej budúcnosti. Moderný a futuristický, ale funkčný interiér sa ovláda prostredníctvom obrovského dotykového displeja, veľkého ako dva iPady, ktorý nahrádza stredový panel. Displej nájde vodič aj na mieste, kde by mali byť ručičkové ukazovatele základných údajov. Interiér i vonkajší dizajn zodpovedajú úrovni obstarávacej ceny auta, ktoré keby nedisponovalo najpriekopníckejšou vlastnosťou automobilov za posledné storočie, zaiste by bolo pozoruhodnou konkurenciou dlhým a luxusným vlajkovým lodiam nemeckých prémioviek. Takto je to „len“ auto budúcnosti. A možno najlepšie v súčasnosti.